menu

Intracommunautaire aangifte

Als je voor je onderneming wel eens zaken doet in het buitenland, dan kan het zijn dat je bij het betalen van je belastingen ook intracommunautaire aangifte moet doen. Maar wanneer dien je dit te doen, hoe doe je het en waar moet je op letten?

Intracommunautaire levering is in de EU

Intracommunautair heeft betrekking op verhoudingen tussen lidstaten van de Europese Unie. Een intracommunautaire levering is dus een levering van goederen aan een btw-plichtige ondernemer vanuit het ene EU-land naar een ander EU-lid.

Als je btw-aangifte doet en je hebt intracommunautaire leveringen gedaan, dan dien je ook de opgaaf intracommunautaire prestaties te doen. Hier vul je alle leveringen en diensten in die je hebt geleverd aan klanten die in een ander EU-land btw-aangifte moeten doen. De waarde van je eigen goederen die je naar een ander EU-land hebt gebracht, vermeld je ook op de opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP). Neem hiervoor de inkoopprijs of de voortbrengingskosten.

Het vervoeren van eigen goederen naar een ander EU-land wordt in ons land belast met 0% btw. In het EU-land waar de goederen aankomen, betaal je het daar geldende btw-tarief. De waarden van de goederen geef je zowel op je Nederlandse als op je buitenlandse btw-aangifte aan. Ben je benieuwd of je aankoop een in ons land belaste intracommunautaire verwerving is? De Belastingdienst heeft een rekenhulp online gezet waarmee je dat kan achterhalen.

Formulier voor intracommunautaire aangiftes

Het formulier voor opgaaf intracommunautaire prestaties ontvang je ieder kwartaal. Heb je echter meer dan 100.000 euro aan intracommunautaire leveringen, dan dien je de opgaaf per maand te doen.

Op het formulier geef je aan over welk tijdvak je de opgaaf doet, het btw-identificatienummer, correcties van eerdere opgaven en gegevens van de intracommunautaire prestaties.