menu

Betaalbedrag bedrijfsleven verslechterd

Het betaalbedrag in het Nederlandse bedrijfsleven is verslechter. En dat terwijl de invoering van een nieuwe wet er juist voor moet zorgen dat dit gedrag verbeterde. Nu moeten mkb’ers langer wachten op een betaling dan een jaar geleden.

Dit blijkt uit een landelijk onderzoek van Betaalme.nu. Het nieuws volgt ongeveer een jaar nadat een ander onderzoek had uitgewezen dat Nederlandse bedrijven wereldwijd tot de snelste betalers van rekeningen horen. Ondernemingen in ons land doen er gemiddeld 46 dagen over.

Maar in diezelfde periode werd ook bekendgemaakt dat grote bedrijven niet langer betaaltermijnen mogen afspreken met mkb’ers die langer dan 60 dagen duren. Mocht dit wel gebeuren, dan vervalt de clausule en geldt er automatisch een betaaltermijn van dertig dagen.

Betaling komt pas na 43 dagen

Deze regeling heeft echter niet geleid tot beter betaalbedrag. Grote bedrijven hebben met hun mkb-leveranciers weliswaar betaaltermijnen afgesproken van gemiddeld 35 dagen, de betaling komt pas na gemiddeld 43 dagen binnen. En dat is twee dagen langer dan vorig jaar uit een onderzoek van Betaalme.nu bleek.

Vaker contact over betalen factuur

Ondernemers moeten tegenwoordig ook vaker contact opnemen met hun afnemers over het betalen van de factuur: volgens drie op de tien ondernemers gebeurt dit vaak of vrijwel altijd. Vorig jaar ging het nog om 15 procent van de ondernemers die zich hierin herkende.

Langere termijn nadelig voor inkomsten

Het onderzoek toont ook aan dat één op de vijf mkb’ers vaak de vraag krijgt of ze een langere betalingstermijn dan wenselijk accepteren. De helft hiervan ging ermee akkoord. Weinig mkb’ers maken echter bezwaar tegen een langere termijn, ook al geven ze aan dat het nadelig is voor hun inkomsten of liquiditeit. Ook krijgen ondernemers vaker dan vorig jaar het verzoek om korting op de factuur te geven in ruil voor snelle betaling.

Mkb’ers hanteren zelf gemiddeld een betalingstermijn van 25 dagen, waarbij de betaling binnen 30 dagen binnen is.

Reacties